Bezoekersstop woonzorglocaties vanaf vrijdag 20 maart 09.00 uur

*klik hier om de veelgestelde vragen te bekijken

Landelijk is besloten dat alle verpleeghuizen de deuren moeten sluiten voor bezoekers. Dit betekent dat onze woonzorglocaties vanaf vrijdag 20 maart 09.00 niet meer toegankelijk zijn voor bezoekers.

Een bezoekersstop is voor bewoners, naasten en ons als organisatie een emotioneel, maar noodzakelijk besluit. De maatregel is noodzakelijk om de veiligheid van onze bewoners en medewerkers de borgen. Wij gaan er natuurlijk voor zorgen dat naasten kunnen blijven communiceren met de bewoners, bijvoorbeeld via Skype, Facetime, kaarten en telefoongesprekken.

Wat betekent dit besluit voor u?

Helaas is het niet mogelijk dat onze cliënten bezoek ontvangen.  Onze medewerkers doen er alles aan om bewoners en cliënten, ­naast liefdevolle zorg en ondersteuning, zoveel mogelijk aandacht en gezelligheid te bieden. Daarnaast denken wij graag met u mee hoe u toch zoveel mogelijk contact met uw naasten kunt onderhouden. Wij gaan voorzien in tablets op de afdelingen, die cliënten kunnen gaan gebruiken. Op dit moment zijn de tablets besteld en bekijken we hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze goed ingezet kunnen worden. Voor familie van de bewoners die in de allerlaatste levensfase zijn gekomen, wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval blijft er de mogelijkheid om afscheid te nemen. Dit wordt per situatie overlegd met de naasten.

Hoe informeren wij u over de zorg rondom uw naaste?

Zoals u gewend bent, kunt u nog steeds via Caren Zorgt zien hoe het met uw naaste is en uw vragen stellen. Daarnaast nemen onze collega’s als het nodig is telefonisch contact met u op. Onze collega’s zullen u via Caren Zorgt ook met enige regelmaat voorzien van informatie over het welzijn van bewoners.

Vrijwilligers wordt gevraagd de locaties niet te bezoeken. Activiteiten die met en voor cliënten zouden plaatsvinden zijn tot nader order on hold gezet.


Informatie

De meest  recente (landelijke) informatie is te vinden op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De laatste ontwikkelingen over het Coronavirus kunt u ook volgen op de sociale media-kanalen van het RIVM. Graag attenderen wij u ook op de pagina ‘Vragen en antwoorden nieuw coronavirus (COVID-19)’

We begrijpen heel goed dat deze maatregelen ingrijpend zijn voor uw dierbare én uzelf, maar met deze voorzorgsmaatregelen doen wij er alles aan om uw dierbaren te beschermen. Wij kunnen dit niet alleen en vragen om uw medewerking, alvast onze dank daarvoor.  

Hieronder staan een aantal veelgestelde vragen. Als u meer vragen heeft, mail dan naar corona@driegasthuizengroep.nl

Veelgestelde vragen

Ik wil graag beeldbellen met een bewoner, maar hij/zij heeft de middelen daar nu niet voor. Wat kan ik doen?
Wij hebben elke afdeling voorzien van een ipad. U kunt dus beeldbellen met uw naaste. Als u dit wil inregelen, neem dan contact op met de afdeling waar uw naaste woont. Kijk ook eens op op deze pagina om te kijken wat u nog meer kunt doen.

Hoe wordt het geregeld met de boodschappen die ik zelf altijd doe voor een bewoner van een woonzorglocatie?
U kunt voor boodschappen voor bewoners van een van onze woonzorglocaties een mail sturen naar: extra.services@driegasthuizengroep.nl Dan krijgt u van ons een lijst en zorgen wij dat de boodschappen bezorgd worden.

Ik haal de was altijd op,  hoe moet dat nu?
Wij zullen zorg dragen voor de was, alle kledingstukken zullen gemerkt worden en door de wasserij gewassen. De kosten hiervoor zullen niet bij u in rekening gebracht worden.

Ik heb thuis nog schone was liggen en wil dit graag komen brengen, is dit mogelijk?
Als u momenteel nog schone was thuis heeft liggen van een bewoner, kunt u dit in een tas verpakken met daarop de naam van de bewoner, de afdeling en het kamernummer. Deze tas kunt u buiten bij de ingang van de woonzorglocatie afgeven.

Ik wil graag wat per post versturen, mag dit?
Alles wat als post behandeld kan worden, wordt in ontvangst genomen buiten bij de ingang van woonzorglocatie. Denk hierbij aan brieven, kaarten, tekeningen, bloemen en kleine pakketten. Alle spullen worden een tijd in quarantaine geplaatst, gezien de veiligheid. Daarom vragen wij u om geen houdbare levensmiddelen te sturen. Als u waardevolle spullen wilt afgeven, gaan wij hier natuurlijk met zorg mee om. Wij kunnen in deze periode echter geen verantwoordelijk dragen voor deze spullen, dit is dus op eigen risico.

Ik wil contant geld langsbrengen bij een bewoner, mag dit?
Dit is niet nodig. Met oog op de hygiënemaatregelen, kan er niet meer met contant geld betaald worden. Het is dus niet nodig om contant geld naar een woonzorglocatie te brengen. Als het mogelijk is, vragen wij bewoners om boodschappen met pin te betalen. Als dit niet mogelijk is, wordt het op rekening gezet of afgeschreven via een automatische incasso.

Mijn moeder heeft nog een afspraak staan in het ziekenhuis; mag ik haar daar wel voor op komen halen?
De meeste afspraken zullen niet door gaan.  Mocht er een medische noodzaak zijn dan zal de arts bepalen of u moet komen, vanzelfsprekend zullen we daar dan aan meewerken.

Hoe wordt het geregeld met het eten?
Wij zorgen vanzelfsprekend voor eten drinken voor alle bewoners, ongeacht de indicatie. Bewoners die gewend zijn om samen te eten, doen dit nog steeds, maar in aangepaste vorm. Zij komen samen in groepen van maximaal 16 personen, houden minimaal 1,5 m afstand, worden geattendeerd op handhygiëne, niezen in de elleboog en het gebruik van papieren zakdoekjes.

Mag ik pakketjes of bloemen langsbrengen?
Ja dit mag. Er staat iemand buiten bij de ingang van elke locatie, die dit op kan vangen. U mag niet naar binnen om dit af te geven.

Mogen we wel een bezoek brengen wanneer een cliënt in de allerlaatste levensfase zit?
Voor familie van de bewoners die in de allerlaatste levensfase zijn gekomen, wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval blijft er de mogelijkheid om afscheid te nemen. Dit wordt per situatie overlegd met de arts.

Mag een bewoner worden opgebaard in zijn/haar eigen appartement?
Hoe verdrietig we dit ook vinden, maar helaas kan dat in deze crisis tijd niet, meer informatie hierover kan de teamleider u geven.

Ik wil nog een keer komen om dingen te brengen, mag dat?
Nee helaas kan dit niet.

Gaan de activiteiten op locaties wel door?
Nee deze gaan niet door, we proberen zo min mogelijk bewoners tegelijk met elkaar in contact te laten zijn.

Ik wil graag iets bijdragen voor jullie in deze moeilijke tijd, kan dat?
We vinden het hartverwarmend te horen hoe betrokken iedereen is. We hebben een speciaal mailadres flex-corona@driegasthuizengroep.nl aangemaakt, waar u kunt laten weten wat u zou kunnen en willen betekenen.

Hoe gaat het met leveranciers?
Alleen de leveranciers die betrekking hebben op kritische processen (zoals rondom voeding, medicatie en schoonmaak) mogen locaties gestroomlijnd betreden.

Ik heb een leuk idee voor bewoners, kan ik dit zelf in gang zetten?
Het is prachtig om te zien dat veel mensen leuke initiatieven bedenken voor bewoners! Bijvoorbeeld een creatieve manier om van buitenaf een verjaardag te vieren of muzikale optredens. Dit willen we zeker stimuleren, maar gezien de veiligheid willen we dit ook graag stroomlijnen. Daarom verzoeken we u vriendelijk om deze initiatieven aan ons voor te leggen via corona@driegasthuizengroep.nl. Vermeld in deze mail het initiatief, uw naam en telefoonnummer. Wij denken graag met u mee en doen er alles aan om zoveel mogelijk initiatieven voor onze bewoners op te pakken.

Mijn vader heeft een huisdier, ik zorg altijd voor voer. Hoe wordt dit nu opgepakt?
Wij dragen zorg voor de huisdieren. Op het moment dat dit echt niet meer mogelijk is, zouden de dieren eventueel overgedragen kunnen worden aan familieleden. Als dit het geval is, wordt de 1e contactpersoon hier natuurlijk direct over ingelicht.

Toch nog een vraag? Stel deze gerust via corona@driegasthuizengroep.nl, wij helpen u graag verder.

Cliënten geven ons een 8.0
DrieGasthuizenGroep kreeg 596 waarderingen. 92% beveelt ons aan. Geef uw waardering zodat we onze zorg nog beter kunnen maken. Bekijk waarderingen